Lidl er nu klar til at udrulle et helt nyt butikskoncept i samtlige af kædens 133 butikker. Det nye butikskoncept kommer blandt andet til at kunne opleves i butikkernes indretning, farver og materialer – alt med skandinavisk- og dansk udtryk. Samtidig bliver varesortimentet udvidet med mere end 200 nye produkter over de næste år.
Dagligvarekæden Lidl har netop sat gang i lidt af en make-over. Samtlige af kædens butikker får fremover et helt nyt look samtidig med, at cirka 200 nye produkter i fast sortiment rammer hylderne. Transformationen er et led i Lidl Danmarks strategi om at tage endnu flere markedsandele i Danmark:
”I Lidl vil vi være danskernes førstevalg. Det kræver en flerstrenget indsats, hvor vores nye butikskoncept og sortimentsudvidelse er to vigtige grundpiller. Moderne butikker med et endnu større udvalg, hvor det er let at vælge eksempelvis dansk, økologisk og bæredygtigt, er noget, vi både tror og håber vil være med til at give Lidl-kunderne en endnu bedre oplevelse,” siger Dirk Fust, adm. direktør i Lidl Danmark, og fortsætter:
”Det er ikke nogen lille investering i Danmark, men vi lover, at den ikke kommer til at gå ud over vores lave priser. Nok nærmere tværtimod.”
Det nye butikskoncept kommer blandt andet til at kunne opleves i butikkernes indretning, farver og materialer – alt med skandinavisk og dansk udtryk.
200 nye produkter på hylderne – fokus på de friske varer
Simultant med udrulningen af det nye butikskoncept kommer en sortimentsudvidelse på mere end 200 nye produkter. Butikkerne går fra cirka 2.620 til cirka 2.820 produkter i fast sortiment. Til sammenligning var der cirka 1.800 produkter i en Lidl-butik for bare et par år siden. Fokus i det nye sortiment bliver især på danske, økologiske og bæredygtige varer.
”Med over 2.620 varer i fast sortiment vil man som kunde i Lidl kunne foretage alle sine indkøb i vores butikker. Med det nye butikskoncept har vi udvidet vores fokus på forbrugerne, som i høj grad vil have danske varer. Vi vil tilbyde produkter til hverdag og fest og blive ved med at overraske med spændende danske samt internationale produkter. Vi har de seneste år virkelig mærket, hvordan det er de friske varer, der øger tilfredsheden hos vores kunder, ligesom økologisalget er steget markant. Derfor er det naturligt for os give dem topprioritet i vores butikker,” forklarer Rasmus Pape, indkøbsdirektør i Lidl, og forsætter:
”Vores butikker er bygget til, at vi løbende kan øge vores sortiment inden for alle produktgrupper uden at gå på kompromis med den gode indkøbsoplevelse, hvor der er plads til at komme rundt med indkøbsvogn i alle tidsrum på dagen,” slutter Rasmus Pape, indkøbsdirektør i Lidl, af i en pressemeddelelse.
Udrulningen skydes i gang nu
Kunder i Vejen, Esbjerg og på Frederiksberg i København vil måske have bemærket et anderledes look i deres Lidl-butik i den seneste tid. De tre byer har nemlig, som de første i landet, testet det nye koncept og givet input til justeringer og funktioner:
”Testen er gået rigtig fint og både kunder og personale har taget super godt imod det. Som noget nyt vil der eksempelvis være to kølemontrer med kød, når man kommer ind i butikken, og hele salgsafdelingen er indrettet med lidt flere vinkler. Vi har justeret nogle småting, så nu er vi helt klar til at rulle det ud i resten af Danmark,” siger Anders Frydendahl, salgsdirektør i Lidl.
Den officielle udrulning af det nye butikskoncept og sortimentsudvidelsen skydes i gang netop nu, og Lidl regner med, at 35 af kædens 133 butikker vil have det nye koncept inden udgangen af 2020. Alle nye Lidl-butikker bliver desuden bygget efter det nye koncept. Det er planen, at Lidl skal til at bygge cirka 10 nye butikker om året.