mandag 15. april 2024
ForsidePengeinstitut- og finansvirksomhed, forsikringBankerDanskerne er klar til elbiler viser undersøgelse

Danskerne er klar til elbiler viser undersøgelse

86 procent af de adspurgte i en undersøgelse foretaget af Middelfart Sparekasse svarer, at det er sandsynligt eller meget sandsynligt, at deres næste bilkøb bliver en elbil. Kun 14 procent afviser at købe en elbil, sådan skriver Middelfart Sparekasse i en pressemeddelelse.

Uanset om målet er en halv million eller én million elbiler på vejene om 10 år, så skal danskerne i stor stil droppe bilen med den traditionelle forbrændingsmotor til fordel for en elbil, hvis målet skal nås.

Baseret på en undersøgelse blandt de mere end 40.000 modtagere af Middelfart Sparekasses nyhedsbrev tyder det på, at danskerne er klar til elbiler. Ud af de 342 personer, der har besvaret sparekassens spørgeskema, siger 46 procent, at det er ”meget sandsynligt”, at de vil købe en elbil, næste gang vognen skal skiftes ud. Yderligere 40 procent svarer ”måske”, mens blot 14 procent siger, at det er ”usandsynligt”, at de vil købe elbil.

– Det viser jo, at der er købere til elbilerne. Ud af svarene er det dog også tydeligt, at vilkårene skal være acceptable. Prisen må ikke være for høj, så der er selvfølgelig et måske i forhold til de fremtidige afgifter på elbiler, siger Kristian Gren, chef for marketing og forretningsudvikling i Middelfart Sparekasse.

En god, samlet pakke

Middelfart Sparekasse har lanceret et lån udelukkende til elbiler, hvor renten er favorabel i forhold til renten på et lån til en bil med forbrændingsmotor. Økonomi er ifølge svarene i sparekassens undersøgelse den vigtigste faktor for kundernes valg.Derfor er attraktive lånemuligheder kombineret med fornuftig prissætning af elbilerne afgørende.

Det kan Peter Bendix Pedersen tale med om. Han har for nylig skiftet dieselbilen ud med en Hyundai Kona Electric til den daglige tur mellem hjemmet i Odense og arbejdspladsen i Båring.

– Det viste sig jo, at Middelfart Sparekasse kunne tilbyde mig et billigere lån, når der var tale om en elbil, og hvis jeg har regnet rigtigt, ender det med at spare mig 20.000 kroner bare i renter i forhold til, hvis det var en almindelig brændstofbil. Desuden er bilen langt billigere at køre i. Jeg betaler cirka 750 kroner i strøm om måneden, hvor jeg før brugte 1.200 kroner på diesel. Den årlige afgift er 800 kroner, hvor min gamle bil kostede 4.000 kroner. Og så koster elbilen heller ikke så meget, når den skal på værksted. Så det kan godt være, bilen har kostet lidt mere, men på den lange bane er jeg sikker på, jeg har sparet temmelig mange penge, siger Peter Bendix Pedersen.

Barrierer: pris, rækkevidde og lademuligheder

Mens Middelfart Sparekasses undersøgelse viser, at prisen er den væsentligste barriere for køb af elbil følger rækkevidde og lademuligheder umiddelbart derefter.

– Peter Bendixens eksempel viser, at det er vigtigt at fokusere på totaløkonomien og ikke udelukkede købsprisen. Det er naturligt, at der er størst fokus på købsprisen, men mundheldet om gynger og karruseller gælder også her. Af svarene fremgår tydeligt, at mange gerne vil bidrage til den grønne omstilling, men ikke for enhver pris, konstaterer Kristian Gren.

Han påpeger, at der blandt barriererne også nævnes, at det er meget uoverskueligt at forholde sig til lademulighederne.

– Det kan være forvirrende, at det ikke ligesom med benzin- og dieselbiler bare er at finde en ”tankstation”, men at der skal være en ladestander fra ens udbyder, siger Kristian Gren.

For Peter Bendix Pedersen er det et element af planlægningen før de længere køreture.

– Det er bare et spørgsmål om lige at bruge fem minutter på at planlægge hjemmefra, hvis vi ved, at vi skal ud og køre langt. Vi kan for eksempel godt besøge familien i Frederikshavn uden problemer. Så skal bilen bare lades, inden vi kører hjem igen.

Usikkerhed om afgifter

Ifølge Kristian Gren er der god grund til at håbe på en hurtig – og langtidsholdbar – politisk aftale om afgifter på elbiler.

–  Vi fornemmer helt klart, at interessen for at købe elbil falder, så længe der er usikkerhed om de fremtidige afgifter, siger Kristian Gren.

Lidt info om Middelfart Sparekasse

Middelfart Sparekasses tilhørsforhold og engagement i lokalområdet kan føres tilbage til grundlæggelsen af Sparekassen 5. april 1853, hvor en gruppe aktive håndværkere i Middelfart søgte alternative finansieringsmuligheder. Sparekassen var tænkt som en sparekasse til fælles bedste, og denne tanke lever stadig i bedste velgående her mange år senere.

Fra at have været en lille fynsk sparekasse i godt 135 år, tog Middelfart Sparekasse i 1990 springet over Lillebælt og åbnede en afdeling i Fredericia. I 2013 åbnede Middelfart Sparekasse to nye afdelinger i henholdsvis Esbjerg og Aarhus, og i 2014 kom en afdeling i Hørning til. I december 2015 åbnede afdelingen i Svendborg.

Opskriften har altid været en stor tilknytning til lokalområderne og et stort lokalt engagement i bl.a. erhvervs- og byudvikling.

ServiceNews
ServiceNewshttps://servicenews.dk
ServiceNews.dk er skabt for at levere nyheder til og om servicevirksomheder i servicebranchen.

Servicevirksomheder kan finde og læse nyheder, se hvilke nye jobs der er blevet oprettet samt hvor og hvornår de næste arrangementer finder sted.

Servicevirksomheder der ønsker at blive medlem af ServiceNews.dk kan også selv udgive medlemsnyheder, lave jobopslag og oprette arrangementer.

Se mere her: Bliv medlem.

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her

Mest populære

Nye kommentarer