torsdag 25. juli 2024
ForsideServicebranchenDer er stor fremgang i virksomhedernes websalg

Der er stor fremgang i virksomhedernes websalg

Danske virksomheders e-handel fortsætter med at stige, og E-handel udgør nu 10 pct. af virksomhedernes samlede omsætning, viser nye tal fra Danmarks Statistik. Særligt danske SMV’er er kommet med på ”e-handelsbølgen”. Andelen af SMV’er med e-handel har set den hidtil største fremgang på 6%-point. Det er godt for danske virksomheders konkurrencekraft, sådan skriver DI Handel i en pressemeddelelse.

– Danske virksomheders e-handel vokser over hele linjen og det er en rigtig god nyhed. Både private forbrugere og professionelle indkøbere handler online, og det er virkelig glædeligt, at erhvervslivet, ikke mindst smv’erne, kommer op i gear med nethandel, siger branchedirektør Sidsel Dyrholm Holst, DI Handel.

På ét år er andelen af virksomheder med e-handel i Danmark steget fra 26% i 2019 til 32% i 2020. En stigning på hele 6%, og det er den største stigning hidtil inden for samtlige webkanaler og markeder målt i Danmark.

Andelen af virksomheder med e-handel til danske kunder er steget med 5%, mens andelen af virksomheder med e-eksport via egen webshop og eksport fra digitale markedspladser er steget med henholdvist 4% og 3%. Ønsket om en stigning i andelen af virksomheder med e-eksport er stort, da Danmark i 2018 lå på en næstsidste plads i forhold til andre EU-lande:

– Det er en virkelig glædelig udvikling. Virksomheder, der har e-handel og e-eksport, tjener op til 3 gange mere pr. medarbejder end virksomheder uden. Derfor er det også glædeligt, at der er sket en stigning både i Danmark og til udlandet. Det er afgørende, at virksomhederne favner de digitale salgsmuligheder, for det har stor betydning for virksomhedernes konkurrencekraft, siger Sidsel Dyrholm Holst. 

Særligt små og mellemstore virksomheder går frem

De små og mellemstore virksomheders fremgang på web-salgsfronten kan i høj grad tilskrives den positive udvikling. De store virksomheder (250+ ansatte) med e-handel har blot oplevet en stigning på 1% i forhold til 2018, hvorimod de små virksomheder går frem med en stigning på 6% fra en andel på 25% til 31%.

– Det er vigtigt, at udnytte det momentum danske SMV’er oplever lige nu. I DI Handel anbefaler vi derfor, at der afsættes mindst 50 mio. kr. ekstra i indeværende år og næste år til SMV:Digital, samt at SMV:Digital-programmet forlænges i yderligere fem år, siger Sidsel Dyrholm Holst.

Programmet SMV:Digital

Programmet SMV:Digital er et initiativ under Erhvervsstyrelsen, som har eksisteret siden 2018. SMV:Digital har til formål at fremme digitalisering og e-handel blandt små og mellemstore virksomheder. Lige nu kører programmet kun til udgangen af 2021.

– SMV:Digital er et vigtigt redskab til at styrke danske virksomheders digitalisering, herunder deres e-handel og e-eksport. Og en styrkelse af programmet kan betyde, at vi også ser fremgang i tallene næste år, siger Sidsel Dyrholm Holst.

Ikke kun andelen af virksomheder med e-handel er steget, men også den samlede andel af omsætning fra e-handel er steget.

Her har der været en stigning på 2%, fra at udgøre 8% af virksomhedernes samlede omsætning, til nu at udgøre 10%. Stigningen i andelen af virksomhedernes webomsætning sker hovedsagelig i websalg til andre virksomheder (B2B) eller offentlige institutioner (B2G).  

Forbrugerne har i den grad fået smag for at researche og købe over nettet, og de vaner og præferencer tager vi med over i vores professionelle virke, når der skal indkøbes professionelt. Det er derfor ikke overraskende, at webomsætningen især sker B2B. Vi så også i vores B2B e-handelsanalyse i foråret, at de virksomheder, der har digitalt salg, oplever en øget omsætning og nye kunder, som de største gevinster ved online salg, siger Sidsel Dyrholm Holst.

Hvem er DI Handel?

DI Handel er et branchefællesskab i Dansk Industri for handelsvirksomheder. Deres over 1.900 medlemmer er danske handelsvirksomheder, der sælger alt fra lakridser, gummistøvler og sæbe til sand, stål og maskiner.

Deres mission er at skabe og formidle ny og unik viden, så medlemmerne kan være på forkant og forblive konkurrencedygtige, via

  • Indsigt i kommende trends inden for salg, marketing, e-business og kundeadfærd
  • Inspiration til at udnytte digitale teknologier gennem hele værdikæden
  • Introduktion til nye bæredygtige og værdiskabende forretningsmodeller.
ServiceNews
ServiceNewshttps://servicenews.dk
ServiceNews.dk er skabt for at levere nyheder til og om servicevirksomheder i servicebranchen.

Servicevirksomheder kan finde og læse nyheder, se hvilke nye jobs der er blevet oprettet samt hvor og hvornår de næste arrangementer finder sted.

Servicevirksomheder der ønsker at blive medlem af ServiceNews.dk kan også selv udgive medlemsnyheder, lave jobopslag og oprette arrangementer.

Se mere her: Bliv medlem.

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her

Mest populære

Nye kommentarer