En pakkeafgift på alle pakkeforsendelser vil skade dansk erhvervsliv og skævvride pakkemarkedet. Politikerne må tage andre værktøjer i brug for at redde deres underskudsgivende PostNord, skriver ITD, brancheorganisation for den danske vejgodstransport, i en pressemeddelelse.
Af et fortroligt oplæg til en ny politisk aftale på postområdet, som Berlingske Tidende er kommet i besiddelse af og i dag beskriver, fremgår det, at transport- og boligminister Benny Engelbrecht lægger op til en ny afgift på forsendelser af pakker. Provenuet fra den nye skat skal holde hånden under det statsejede og underskudsgivende PostNords fortsatte drift på det danske marked.
– Regeringen er åbenbart villig til at gøre danskerne fattigere i et forsøg på at redde en statsejet aktørs operationer. Regeringen har haft halvandet år til at komme med forslag til, hvordan man kan sikre fortsat befordringspligt af breve, og resultatet er noget så fantasiløst som endnu en skat, der hæmmer aktiviteten i det danske samfund. Det er den helt forkerte vej at gå i en tid, hvor dansk erhvervsliv kæmper med effekterne af corona, siger Carina Christensen, der er administrerende direktør i ITD.
ITD repræsenterer en lang række virksomheder, der er i direkte konkurrence med PostNord-koncernen ikke mindst på pakkeområdet, hvor det statsejede PostNord Logistics er under anklage for at modtage uretmæssig statsstøtte til sin drift.
– Vi har brug for en postaftale, der sikrer fair og lige konkurrencevilkår uden, at alle danskere skal opkræves en PostNord-skat. Vi har fra ITD’s side fremlagt flere forslag til, hvordan det frie marked kan sikre udbringning af breve og pakker, og private aktører har meldt sig klar til at løfte opgaven. Det er den vej, vi skal i stedet for at opfinde en ny PostNord-skat, siger Carina Christensen.
Lidt mere om ITD
I over 60 år har ITD hjulpet transportbranchen.
Den 19. juni 1948 stiftedes FDE (=Foreningen af Danske Eksportvognmænd) ved et møde i Fredericia i overværelse af ca. 250 eksportvognmænd.
Allerede i 1920’erne dukkede de første danske eksportvognmænd op. En af de første var Ejnar Jørgensen Esbjerg, der den 18. juni 1927 for første gang sendte en bil med fisk fra Esbjerg til Kiel. Ejnar Jørgensen blev senere den første formand i FDE’s historie.
I 2004 flyttede ITD og FDE ind i sit nye domicil, der på daværende tidspunkt hed FDE Center Padborg. Hovedsædet er strategisk velplaceret på adressen Lyren 1, i umiddelbar nærhed af motorvejsafkørsel 75 ved E45, lige nord for den dansk-tyske landgrænse.
ITD koncernen er en spændende arbejdsplads med 270 dygtige medarbejdere fra mange forskellige nationaliteter. Hovedsædet ligger i ITD Huset i Padborg. Derudover er der kontorer i København og Bruxelles, og så er koncernen repræsenteret i 11 andre europæiske lande samt ét nordafrikansk lande.
Logo: ITD